Πόσο συχνός είναι;

Ο καρκίνος των όρχεων είναι η πιο συχνή νεοπλασία στις ηλικίες 20-40 ετών. Είναι σχετικά σπάνιος καρκίνος καθώς αποτελεί 1-2% όλων των καρκίνων του άνδρα. Ο καρκίνος εντοπίζεται συνήθως στον δεξιό όρχη για άγνωστους λόγους ενώ υπάρχει πιθανότητα να εμφανιστεί και στους δύο όρχεις στο 1-2%.

Σήμερα θεωρείται η πλέον θεραπεύσιμη μορφή ουρολογικού καρκίνου με τη συνολική επιβίωση στα πρώιμα στάδια να πλησιάζει το 100% ενώ σε προχωρημένη νόσο το 80%.

Ποιά είναι τα αίτια;

• Κρυψορχία
  • Οικογενειακό ιστορικό
  • Ουσίες με οιστρογονική ή αντιαδρογονική δράση
  • Φλεγμονές
  • Τραυματισμός

Ποιά είναι τα συμπτώματα;

O ασθενής δεν έχει συμπτώματα. Συνήθως ο ασθενής ή ο/η σύντροφος θα το ψηλαφήσει τυχαία και θα απευθυνθεί στον ουρολόγο. Τα συμπτώματα από τις μεταστάσεις είναι σπάνια, αλλά γυναικομαστία εμφανίζεται στο 2%.

Πώς γίνεται η διάγνωση;

• Ψηλάφηση της μάζας
  • Υπερηχογράφημα
  • Μαγνητική οσχέου

Ποιό είναι το επόμενο βήμα μετά τη διάγνωση καρκίνου των όρχεων;

Σταδιοποίηση της νόσου με απεικονιστικό και εργαστηριακό έλεγχο.

Απεικονιστικός έλεγχος:

• Αξονική τομογραφία κοιλίας για έλεγχο επέκτασης της νόσου σε άλλα όργανα και λεμφαδένες.
  • Αξονική τομογραφία θώρακος για έλεγχο επέκτασης της νόσου στους πνεύμονες

Εργαστηριακός έλεγχος – Καρκινικοί δείκτες:

• AFP – Άλφα φετοπρωτεΐνη
  • β-hCG – β χοριακή γοναδοτροπίνη
  • LDH – Γαλακτική δεϋδρογονάση

Πώς αντιμετωπίζεται;

Η θεραπεία είναι η υψηλή ορχεκτομή με βουβωνική τομή . Ακόμα και αν μεταστάσεις είναι παρούσες, ο όρχις πρέπει να αφαιρείται γιατί ο πρωτοπαθής όγκος δεν ανταποκρίνεται αποτελεσματικά στην χημειοθεραπεία.

Οι κύριοι ιστολογικοί τύποι είναι τα σεμινώματα και τα μη σεμινώματα. Ανάλογα με το αποτέλεσμα της ιστολογικής, της παρουσίας μεταστάσεων και λεμφαδένων και τις τιμές των καρκινικών δεικτών θα καθοριστεί η περεταίρω θεραπεία η οποία περιλαμβάνει την ακτινοθεραπεία και τη χημειοθεραπεία.

Γονιμότητα
Είναι πολύ σημαντική η διατήρηση της γονιμότητας. Ο κάθε ασθενής που πρόκειται να υποβληθεί σε αφαίρεση του όρχι θα πρέπει να καταψύχει σπέρμα σε τράπεζα σπέρματος.

Ο όρχις στον άνδρα θεωρείται όπως ο μαστός στη γυναίκα!

Ο κάθε άνδρας ανεξαρτήτου ηλικίας θα πρέπει να αυτοεξετάζεται. Ο καρκίνος των όρχεων είναι πλήρων ιάσιμος εάν ανιχνευθεί έγκαιρα και δοθεί η κατάλληλη θεραπεία.

Η τοποθέτηση ορχικού προθέματος συνίσταται ανεπιφύλακτα μετά από αφαίρεση του όρχι. Εάν όμως πρόκειται να υποβληθείτε σε περαιτέρω θεραπείες (π.χ χημειοθεραπεία), καλό θα ήταν να τοποθετηθεί σε δεύτερο χρόνο διότι υπάρχει ο κίνδυνος απόρριψης της πρόθεσης.

Είναι πάρα πολύ σημαντική η αυτοεξέταση και ο υπέρηχος των όρχεων. Η καλύτερη ψηλάφηση γίνεται κατά τη διάρκεια ή μετά από ζεστό ντους, διότι χαλαρώνει ο μυς από τον οποίο κρέμεται ο όρχις και έτσι κάνει την εξέταση ευκολότερη.