Οι όγκοι του νεφρού διακρίνονται σε καλοήθεις και κακοήθεις όγκους.

Ποιοί είναι οι καλοήθεις νεφρικοί όγκοι;

Οι πιο συχνοί καλοήθεις νεφρικοί όγκοι είναι το ογκοκύτωμα και αγγειομυολίπωμα.

Ογκοκύτωμα

Τα ογκοκυτώματα αποτελούν το 3-5% των νεφρικών όγκων και είναι πιο συχνοί στους άνδρες. Το ογκοκύτωμα δεν μπορεί να ξεχωρίσει από τον καρκίνο του νεφρού απεικονιστικά. Η διάγνωση του όγκου γίνεται με την ιστοπαθολογικά με βιοψία.

Αγγειομυολίπωμα

Το αγγειομυολίπωμα είναι ένας σπάνιος νεφρικός όγκος καθώς αποτελεί το 0,3% όλων των νεφρικών όγκων. Είναι ασυμπτωματικός όταν είναι μικρός ο όγκος αλλά όταν το μέγεθός του είναι >4 εκ. υπάρχει κίνδυνος αιμορραγίας. Οι όγκοι αυτοί εμφανίζονται είτε σποραδικά είτε σχετίζονται στα πλαίσια της οζώδους σκλήρυνσης ή νόσου του Bourneville.

Ποιοι είναι οι κακοήθεις νεφρικοί όγκοι;

Ο κύριος κακοήθης νεφρικός όγκος είναι το αδενοκαρκίνωμα του νεφρού (νεφροκυτταρικό, όγκος του Grawitz, υπερνέφρωμα).

Πόσο συχνός είναι ο καρκίνος του νεφρού;

Ο καρκίνους του νεφρού αποτελεί το 2-3% όλων των καρκίνων και εμφανίζεται κυρίως στις Δυτικές χώρες. Αναπτύσσεται συχνότερα στους άνδρες και εμφανίζεται στης 5η, 6η και 7η δεκαετία της ζωής.

Ποια είναι τα αίτια;

Η αιτιολογία του νεφρικού καρκινώματος παραμένει άγνωστη.
Υπάρχουν όμως κάποιοι παράγοντες κινδύνου:

• Καπνισμα
  • Υπέρταση
  • Παχυσαρκία
  • Κληρονομικότητα (von Hippel – Lindau, κληρονομικό θηλώδες, Birt – Hogg Dube σύνδρομο κ.α.)
  • Έκθεση σε μέταλλα, άσβεστο, διαλύτες και κάδμιο
  • Κακή διατροφή πλούσια σε λιπαρά

Ποια είναι τα συμπτώματα;

Δυστυχώς ο καρκίνος του νεφρού μπορεί να είναι ασυμπτωματικός για χρόνια.

Η κλασσική τριάδα συμπτωμάτων είναι:

• Αιματουρία
  • Οσφυϊκός πόνος
  • Ψηλαφητή μάζα
  • Η συμπτωματολογία αυτή εμφανίζεται μόνο στο 6-10% των περιπτώσεων και αποτελεί ένδειξη προχωρημένης νόσου.
  • Το νεφροκυτταρικό καρκίνωμα συνδέεται σε ποσοστό 10-40% με ένα φάσμα παρανεοπλαστικών συνδρόμων.

Πώς γίνεται η διάγνωση;

Δεν υπάρχουν ειδικές εργαστηριακές εξετάσεις στον καρκίνο του νεφρού. Η διάγνωση γίνεται τυχαία σε ποσοστό >50%.
Οι περισσότερες περιπτώσεις ανακαλύπτονται με τις παρακάτω εξετάσεις:

• Υπέρηχος
  • Αξονική τομογραφία
  • Μαγνητική τομογραφία
  • Βιοψία

Ποιο είναι το επόμενο βήμα μετά τη διάγνωση καρκίνου του νεφρού;

Η σταδιοποίηση της νόσου η οποία γίνεται με το σύστημα καθορισμού όγκος/λεμφαδένες/μεταστάσεις (TNM).

Πώς αντιμετωπίζεται;

Η καλύτερη θεραπεία είναι το χειρουργείο Αυτό φυσικά εξαρτάται στάδιο της νόσου, την ηλικία του ασθενή και τη γενική κατάστασή του.

Οι κύριες χειρουργικές επεμβάσεις είναι:

• Ριζική νεφρεκτομή, δηλαδή η αφαίρεση όλου του νεφρού. Η ριζική νεφρεκτομή ήταν ανέκαθεν η θεραπεία εκλογής.
  • Μερική νεφρεκτομή η οποία έχει ένδειξη για μικρούς όγκους.

Τόσο η ριζική αλλά και η μερική νεφρεκτομή μπορούν να πραγματοποιηθούν με ανοιχτή επέμβαση αλλά και με τις ελάχιστα επεμβατικές μεθόδους όπως η λαπαροσκοπική και η ρομποτική χειρουργική.

Εναλλακτικοί τρόποι θεραπείας:

• Κρυοπηξία (cryoablation)
  • Radiofrequency ablation (RF) – εκτομή με ραδιοσυχνότητες.

Ο καρκίνος του νεφρού είναι ιάσιμος εάν εντοπιστεί σε πρώιμο στάδιο.

Μετά τη ριζική νεφρεκτομή θα πρέπει να παρακολουθείστε από τρείς διαφορετικές ειδικότητες ιατρών. Αυτές είναι ο ουρολόγος, ο ογκολόγος και φυσικά ο νεφρολόγος.
Αυτό επιτυγχάνεται μόνο με απεικονιστικές μεθόδους. Φρόνιμο θα ήταν να κάνετε υπέρηχο νεφρών στον ουρολόγο κάθε εξάμηνο.
Δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν μπορεί να προβλεφθεί ακόμα. Αυτό όμως που μπορείτε να κάνετε είναι να ενσωματώσετε την σωματική άσκηση στην καθημερινότητά σας, να προσέχετε τη διατροφή σας, να χάσετε κιλά και φυσικά να σταματήσετε το κάπνισμα.