Τι είναι η προστατίτιδα;

Η προστατίτιδα είναι φλεγμονή του προστάτη αδένα και αποτελεί μία από τις συχνότερες φλεγμονές του ουροποιητικού στον άνδρα.

Σύμφωνα με το Διεθνές Ινστιτούτο Νοσημάτων Διαβήτη, Πεπτικού και Νεφρικής Νόσου (NIDDK) οι καταστάσεις φλεγμονής του προστατικού αδένα ταξινομούνται ως εξής:

• Οξεία Βακτηριακή Προστατίτιδα (Type I)
  • Χρόνια Βακτηριακή Προστατίτιδα (Type II)
  • Χρόνια Βακτηριακή μη Προστατίτιδα – Χρόνιο Σύνδρομο Πυελικού Άλγους (Type III)
  • Φλεγμονώδες  Χρόνιο Σύνδρομο Πυελικού Άλγους. Παρουσία λευκοκυττάρων στο προστατικό υγρό μετά από μάλαξη του προστάτη (Type IIIA)
  • Μη Φλεγμονώδες Χρόνιο Σύνδρομο Πυελικού Άλγους – Απουσία λευκοκυττάρων στο προστατικό υγρό (Type IIIB)
  • Ασυμπτωματική Φλεγμονώδης Προστατίτιδα – Τυχαίο εύρημα στη  βιοψία (Type IV)

Οξεία Βακτηριακή Προστατίτιδα (Type I)

Πρόκειται για μία οξεία φλεγμονή του προστάτη που αφορά κυρίως τους νέους άνδρες και όχι μόνο.

Ποια είναι τα συμπτώματα;
Πέρα από τον έντονο πόνο και το καύσος στην ούρηση μπορεί να προκαλέσει σοβαρά συμπτώματα όπως υψηλό πυρετό με ρίγος.

Η γρήγορη διάγνωση και η άμεση έναρξη θεραπείας είναι μείζονος σημασίας διότι ο ασθενής μπορεί να οδηγηθεί ακόμα και σε σήψη και να χρειαστεί επείγουσα εισαγωγή για ενδοφλέβια χορήγηση αντιβίωσης.

• Ιστορικό (συμπτωματολογία)
  • Κλινική εξέταση
  • Γενική ούρων και καλλιέργεια ( όπου πρέπει να ταυτοποιηθεί το βακτήριο που την προκαλεί καθώς και σε ποια αντιβίωση είναι ευαίσθητο) και στις
  • Εξετάσεις αίματος όπου είναι χαρακτηριστική η μεγάλη αύξηση των λευκών αιμοσφαιρίων (λευκοκυττάρωση) και του δείκτη φλεγμονής CRP.

Η δακτυλική εξέταση δεν συνίσταται σε ασθενείς με Οξεία Βακτηριακή προστατίτιδα διότι υπάρχει ο κίνδυνος βακτηριαιμίας και σήψης λόγω διασποράς!!

Πώς αντιμετωπίζεται;
Βάσει των οδηγιών της Αμερικάνικης και Ευρωπαϊκής Ουρολογικής εταιρείας (Guidelines) η οξεία προστατίτιδα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως επιπλεγμένη ουρολοίμωξη. Η αντιμετώπισή της περιλαμβάνει: καλή ενυδάτωση, αντιβιοτική αγωγή,χρήση αντιπυρετικών, αντιφλεγμονωδών και χρήση φαρμάκων που διευκολύνουν την δίοδο των ούρων από τον προστάτη. Πολλές φορές, επί σοβαρότερης συμπτωματολογίας είναι απαραίτητη η νοσοκομειακή νοσηλεία.

Χρόνια Βακτηριακή Προστατίτιδα (Type II)

Ο όρος «χρόνια» δηλώνει την επίμονη λοίμωξη του προστάτη. Συνήθως εμφανίζεται στους σεξουαλικά και νεότερους άνδρες. Προκαλείται από τα ίδια μικρόβια όπως η οξεία λοίμωξη αλλά και από σεξουαλικώς μεταδιδόμενα μικρόβια όπως: χλαμύδια, ουρεόπλασμα, μυκόπλασμα και τριχομονάδα.

Ποια είναι τα συμπτώματα;

• Υπερηβικό άλγος
  • Ενόχληση/πόνος στο περίνεο με αντανάκλαση στους όρχεις
  • Συχνουρία (η ανάγκη για ούρηση πολλές φορές την ημέρα)
  • Καύσος στην ούρηση
  • Επιτακτική ούρηση (η ούρηση που έρχεται απότομα και δεν μπορείτε να την καθυστερήσετε)
  • Πόνος κατά την εκσπερμάτιση
  • Ατελής στύση
  • Μειωμένη σεξουαλική επιθυμία

Πώς γίνεται η διάγνωση;

• Ιστορικό ( προηγούμενες λοιμώξεις όπως οξεία προστατίτδα, επιδιδυμίτιδα, κλπ.)
  • Καλλιέργεια ούρων (μπορεί να μην βρεθεί μικρόβιο)
  • Εξέταση 4 δειγμάτων ούρων κατά Meares & Stamey

Πώς αντιμετωπίζεται;
Η θεραπεία βασίζεται στη χορήγηση αντιβιοτικών για 4-6 εβδομάδες και ταυτόχρονα την ταυτοποίηση του μικροβίου που προκαλεί την λοίμωξη βάσει καλλιέργειας ούρων και σπέρματος. Φυσικά, εάν το μικρόβιο που απομονωθεί ανήκει στα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα  τότε αλλάζει και η κατηγορία των αντιβιοτικών που πρέπει να χορηγηθούν.

Χρόνια Βακτηριακή μη Προστατίτιδα – Χρόνιο Σύνδρομο Πυελικού Άλγους (Type III)

Πρόκειται για μία χρόνια φλεγμονή του προστάτη η οποία δεν προκαλείται από μικρόβια και συνήθως τα αίτια είναι αδιευκρίνιστα. Η κλινική εικόνα δεν είναι θορυβώδης και ανησυχητική όπως της οξείας βακτηριακής προστατίτιδας. Ο ουρολόγος μπορεί να χαρακτηρίσει έναν ασθενή που πάσχει από Χρόνιο Σύνδρομο Πυελικού Άλγους χρησιμοποιώντας το ακρώνυμο UPOINT.

Πώς γίνεται η διάγνωση;

Απαραίτητη προϋπόθεση για τη διάγνωση είναι ο αποκλεισμός άλλων παθήσεων που μπορούν να δικαιολογήσουν αυτή τη συμπτωματολογία όπως π.χ. η απουσία λοίμωξης του ουροποιητικού.

Πώς αντιμετωπίζεται;

Ο στόχος της θεραπείας είναι να προσφέρουμε στον ασθενή μία καλή ποιότητα ζωής.

Δεν υπάρχει συγκεκριμένη θεραπεία αλλά εξατομικευμένη για κάθε ασθενή ανάλογα με την περίπτωση. Τα φάρμακα που έχουμε στη διάθεση μας είναι: ανταγωνιστές Α-Αδρενεργικών υποδοχέων, αναστολείς της 5-α αναγωγάσης, αντιβιοτικά, αντιφλεγμονώδη και φυτικά εκχυλίσματα.

Ασυμπτωματική Φλεγμονώδης Προστατίτιδα – Τυχαίο εύρημα στη  βιοψία (Type IV)

Είναι μία φλεγμονή του προστάτη που βρίσκεται τυχαία ως ιστολογικό εύρημα στη βιοψία. Δεν υπάρχουν εμφανή αίτια που την προκαλούν.

Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η συμπτωματολογία της προστατίτιδας μπορεί να μοιάζει με αυτή της Καλοήθης Υπερπλασίας Προστάτη η οποία είναι μία πάθηση που απαιτεί άλλου είδους θεραπεία. Είναι πολλοί αυτοί οι ασθενείς οι οποίοι κουβαλούν την ταμπέλα χρόνια προστατίτιδα χωρίς να ισχυεί. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να λαμβάνουν λάθος θεραπεία και να επιδεινώνεται ένα πρόβλημα το οποίο θα μπορούσε να λυθεί έγκαιρα με άλλου είδους θεραπεία.

Θα επιδεινωθούν τα συμπτώματα σας και πολύ πιθανόν να σας “αναγκάσουν” να επισκεφθείτε τον ουρολόγο. Σε περίπτωση Οξείας Βακτηριακής Προστατίτιδας μπορεί να ανεβάσετε υψηλό πυρετό και να χρειαστείτε νοσηλεία σε νοσοκομείο.
Υπάρχουν συγκεκριμένες κατευθυντήριες οδηγίες (Guidelines) τόσο από την Αμερική όσο και από την Ευρώπη οι οποίες συστήνουν για κάθε τύπο προστατίτιδας την συγκεκριμένη θεραπεία.
Όχι, πρόκειται μόνο για μία λοίμωξη η οποία χρήζει θεραπείας.